Sådan klarer vi os

De nyeste målinger viser, at vores elever generelt er glade for både skolen, deres klasse og lærerne – og de har gode venner på skolen.  Det er et godt udgangspunkt for læring.

Både nationalt og i Aarhus Kommune laves løbende en række dataindsamlinger omkring trivsel, sundhed og tilfredshed. Nogle af de nyeste resultater for Holme Skole, kan du finde her.

Måling af elevtrivsel

Det er obligatorisk, at vi hvert år foretager en trivselsmåling blandt vores elever. Data indsamles via Undervisningsministeriets Trivselsværktøj. Den seneste måling er fra 2021 – og viser blandt andet:

Vores elever er glade for skolen:

• 99,4 procent af eleverne i 0.-3. klasse svarer JA til, at de er glade for skolen.
    • 74 procent af eleverne i 4.-9. klasse svarer, at de tit eller meget tit er glade for skolen.

Vores elever er glade for deres klasse:

• ALLE elever i 0.-3. klasse svarer, JA til at de er glade for deres klasse.
    • 90,2 procent af eleverne i 9. klasse og 84,6 procent af eleverne i 4. klasse er tit eller meget tit glade for deres klasse

Vores elever er glade for lærerne:

• 97,7 procent af eleverne i 0.-3. klasse svarer JA til at de er glade for deres lærere. (Eleverne i 4.-9. klasse får ikke dette spørgsmål.)
    Du kan selv dykke ned i alle resultaterne her

Vores sundhedsmåling 2021-22

Aarhus Kommune har valgt at supplere den nationale trivselsmåling med en sundhedsmåling. Undersøgelsen har fokus på børnenes bevægelse, madvaner og søvn. For de ældste klasser er der også spørgsmål om seksualundervisning, alkohol, rygning og brug af euforiserende stoffer. Desuden er der spørgsmål om børnenes mentale sundhed, herunder livsstilfredshed og samvær med andre.

Den nye sundhedsmåling er foretaget i 4.-9. klasse og viser blandt andet følgende:

Vores elever har gode venner i skolen:

• 99 procent af eleverne på mellemtrinnet har en eller flere gode venner i skolen
    • 96 procent af eleverne i udskolingen har en eller flere gode venner på skolen
    Du kan se hele den kommunale sundhedsmåling her

Karaktergennemsnittet viser gode faglige resultater

Når den gode trivsel er på plads, er der grobund for masser af læring. Det afspejler sig blandt andet i elevernes resultater til afgangsprøven. I skoleåret 202/21 betød det blandt andet:

• 26 procent af eleverne i 9. klasse havde et gennemsnit i de obligatoriske prøver på over 10.
    • 38 procent af eleverne i 9. klasse havde et gennemsnit i de obligatoriske prøver mellem 7 og 10.
    • Det samlede gennemsnit for skolens elever i de bundne prøver var 8,0
    Du kan selv dykke ned i prøvekaraktererne her

Forældrenes tilfredshed

Tidligere lavede man i Aarhus Kommune den kommunale ’Forældretilfredshedsundersøgelse’. Den er nu erstattet af ’Den landsdækkende brugertilfredshedsundersøgelse af folkeskolen og SFO’, som senest i 2020 er lavet af Danmarks Statistik.

Helt generelt er forældrenes tilfredshed med Holme Skole på niveau med den samlede tilfredshed med skolerne i Aarhus Kommune. Resultaterne vises på en skala fra 1 til 5, og på de fleste områder ligger værdien omkring 4.  Vi trækker ikke data frem fra undersøgelsen, hvor 182 forældre har svaret, men du kan selv finde resultaterne herunder.  Du kan klikke frem til skole-specifikke resultater nederst på siden, hvor der står '1 af 6'. (Vores SFO hedder Regnbuen omme på side 4):

Den landsdækkende brugertilfredshedsundersøgelse af folkeskolen og SFO 2020
    Sidst opdateret: 17. november 2023