Om skolen

På Holme skole har vi fokus på dit barns trivsel, som er basis for, at det kan lære noget. Samtidig vil du og dit barn vil opleve, at vi lægger stor vægt på høj faglighed.

Holme Skole ligger i 8270 Højbjerg i det sydlige Aarhus og er en velfunderet skole i et lokalområde med engagerede forældre. Skolen ligger lige midt i Holme – mellem Hjulbjergvej og Holmevej. Det betyder kort afstand til Lyseng Svømmebad, skov, strand og desuden en række bybusser, så vi hurtigt kan nå resten af Aarhus’ kultur og natur.

Holme Skoles historiske tradition går langt tilbage. Vi kunne i 2017 fejre vores 275-års jubilæum som skole i Holme. Vi har haft den nuværende placering siden 1925, men bygningerne er naturligvis løbende udbygget, ombygget og renoveret for at møde kravene til en moderne skole. Blandt andet underviser vi dit barn i helt nyrenoverede lokaler i billedkunst og 'håndværk og design'.

Hvor mange er vi – og hvornår kan dit barn komme i sfo?

Skolen har cirka 540 elever fordelt på tre afdelinger:

• 0. - 5. klasse
    • 6. - 9. klasse
    • Specialafdeling fra 0. - 9. klasse

Desuden har vi en SFO (skole-fritids-ordning), hvor dit barn er sikret en plads fra 0. - 3. klasse.
    SFO’en er et fritidstilbud, som har åbent, når skoledagen slutter. Det er kl. 14.00-17.00 mandag-torsdag og 12.30-16.30 om fredagen.

Dit barn vil opleve farverige traditioner og masser af musik

På Holme Skole er vores mange traditioner året igennem med til at give dit barn en følelse af fællesskab med dets skolekammerater – store som små, kendte som ukendte.
    Vi har et hav af kreative kræfter blandt personalet, som giver liv og gejst til traditionerne – blandt andet et dygtigt lærerband.

Der er masser af plads lige udenfor vinduerne - også i weekenderne

På skolens udendørsarealer finder du en sportsplads, som bliver brugt både i frikvarter og til idrætsundervisning og to hyggelige skolegårde med mulighed for leg og samvær for alle skolens børn. I den storegård har vi fået etableret en skaterbane, som også er åbent udenfor skoletiden.
    Arealerne ved sfo og indskoling understøtter sfo’ens arbejde med udeliv, som har en stor plads i de daglige aktiviteter.
    Alle udendørs arealer må bruges aften (efter kl. 17.00) og weekend, så kom endelig forbi og leg.

Hvad vil vi med dit barn på Holme Skole?

Vi har fokus på sit barns trivsel, som er basis for, at det kan lære noget og derfor går hånd i hånd med dit barns faglige udvikling.

Du og dit barn vil opleve, at vi lægger stor vægt på en høj faglighed i den almindelige daglige undervisning. Du vil også opleve, at vi gennem skoleforløbet udfordrer dit barns måde at lære og tænke på gennem:

• Brug af skakspillet som styrketræning for dit barns hjerne.
    • En bred vifte af valgfag – heriblandt musical, hvor den musiske tilgang er i højsædet.

Skolens værdigrundlag

På Holme Skole lægger vi vægt på dit barns faglige udvikling og sociale trivsel. Vi bygger vores arbejde på fem grundlæggende værdier:

• Et stærkt læringsfællesskab som grundlag for, at den enkelte tilegner sig kundskaber og viden.
    • Et stærkt trivselsfællesskab som grundlag for et godt læringsfællesskab og gode sociale relationer.
    • Nysgerrighed som innovativ tilgang til både at skabe viden og at tilegne sig den.
    • Nysgerrighed som grundlag for kreative arbejdsprocesser.
    • Respektfuldt samarbejde på tværs af forældre, medarbejdere, ledelse og elever.

For at bevare og udvikle værdierne er skolens medarbejdere og ledelse:

• Rollemodeller for hinanden og for vores elever.
    • Ambassadører for et skoleliv, der bygger på gensidig tillid og respekt.
    • Motivatorer for lysten til at udvikle sig og tilegne sig læring.
    • Garanter for at vi bidrager til, at eleverne udvikler selvværd, selvtillid og selvstændighed.

Vi har et enkelt sæt samværsregler, som vi forventer at alle elever overholder i respekt for fællesskabet. Dem kan du se her:

Sidst opdateret: 6. februar 2024