Chromebooks til alle elever på 2.-9. årgang

Alle elever på 2.-10. årgang i Aarhus Kommunes folkeskoler får udleveret en Chromebook.

• Læs op

Indhold

Eleverne bruger den i skoletiden og kan bruge den derhjemme, indtil de forlader folkeskolen i Aarhus Kommune. Det giver eleverne lige adgang til it-udstyr, og det bliver nemmere at arbejde med it i undervisningen, når det giver mening.

Det handler ikke om, at eleverne skal have mere skærmtid, men om at give alle elever lige mulighed for læring i skolen og derhjemme, uafhængigt af forældrenes og skolernes økonomi. Målet er at give eleverne de bedst mulige rammer for at lære, og det kan ske på mange måder. De digitale læremidler er blot et værktøj på linje med en museumstur, et forsøg i fysiktimen eller en vinkelmåler.

Når alle elever møder op i klasselokalet med samme Chromebook, træder teknologien i baggrunden. Det giver mindre it-bøvl og nemmere adgang til de digitale læremidler, som skolen bruger i undervisningen, når det giver mening. Samtidig kan de pædagogiske medarbejdere planlægge efter, at alle elever har en Chromebook, som de skal bruge i skolen og kan bruge derhjemme.

Hvad kan du som forælder gøre?

Dit barn skal møde op med en opladet Chromebook, som er klar til undervisningsbrug hver dag og passe godt på den.

Som forælder kan du hjælpe dit barn ved at være nysgerrig på, hvad dit barn laver på Chromebooken og hjælpe dit barn med at huske at lade Chromebooken op derhjemme og lægge den i tasken i det tilhørende sleeve.

Du kan læse meget mere om Chromebooken i Aarhus Kommune her - også hvad der sker, hvis noget går i stykker eller bliver væk.

Sidst opdateret: 1. oktober 2023